dee
|
|
« -: 18.08.2010 16:23 » |
|
Отварям темата не защото очаквам със четене и писане във форума да науча перфектния джайб, а по-скоро да си призная проблема с този поворот и от там нататък да следва само решаването му. Малко като във филма на Питър Харт и самопризнанията в стила на "анонимните алкохолици" Ами да - струва ми се че от първото лято, когато прокарах сърф, джайба ми си стои на същото ниво - което е общо взто доста окаяно. Избягвам да пробвам да го правя когато е по-силно времто, за да си пазя силите, а не да дърпам почти всеки път старт шкота. Мястото където си го позволявам по-често е Поморийското, ама колко ли ходя и тям, я... Сега обаче реших да се пробвам по-често и то дори и на по-слабо време, такова каквото напоследък надменно пренебрегвам.. Та на техническата страна на въпроса: Мисля че прекалено рано обръщам платното и не знам защо точно го правя - става въпос за момента когато съм точно по вятъра. От там нататък с отчаяни средства се мъча да възстановя позицията си на дъската и да я накарам да дозавие (още около 90 градуса ) Форматирах си без да искам ДВД-то на Пиър Харт (всъщност то съвсем само се форматира, трябва да кажа) но до колкото помня той препоръчва като междинна стъпка краката да застанат на опашката (кърмата ли се казваше) на дъската и то симетрично и с накланяне на мачтата да се дозавие преди да се обърне платното... Това обаче май не ми върши работа и сега пробвам препоръките от "Beginner to winner" (а и нали нямам много избор...) Много е тъжно, обаче преди макар и със грешки поворота си го правех и то някак дори със усет...а сега се мъча като робот да възпроизведа това което си спомня като дойде момента и обикновено резултатът е че падам като талпа, на всевъзможни страни... Най-вече ми е непонятна позицията "clue first", т.е напълно я разбирам като концепция, но ми е неприложима на практика. И най-вече като сменя краката и се опитвам да променя позицията на платното като опъвам ръката която съответства на новия преден крак и тогава...падам. Говоря за онова движение което пичът от филма показва и на земя и казва че може да се тренира нявсякъде... Ок, навсякъде освен на вода...в моя случай... И така, приемам съвети всякакви, но и напълно разбирам, че практика му е майката както отдавна е известно...
|
|
|
Online
|
RRD Freestyle Wave 90 Exocet SL 71 - 118l Search 4,2 Force 5,3 Fusion 6,1 Ride 7
|
|
|
Юли
|
|
« Отговор #1 -: 19.08.2010 07:30 » |
|
Приветствам темата и си позволих да добавя Фордевинт в заглавието, за да става ясно за кой поворот (джайб, завой) става въпрос. Краката на кърмата... Това упражнение става или ако е голяма дъската или трябва да е силен вятъра, за да се облегнеш назад. Ето още един алтернативен видео урок (труден за форматиране ) http://www.youtube.com/watch?v=otGjPayWavwВажно е да се знае, че тази фигура е комплекс от много на брой малки детайлчета. Всеки от тях зависи от твърде много неща: сила на вятъра, литри, вълни, твоите килограми, опит, сила, техника, размер на платното.. За това и копирането 1:1 на движенията водят до провал. В общи линии, слушай какво казва, опитвай се да го доближиш, но добавяй нещо от себе си, а не го следвай "сляпо". Още нещо важно, ТЕ го правят на вятър (джайба ), има огромна разлика в детайлите при по-силен и по-слаб вятър. Ако се опиташ на силен вятър да копираш движенията за слаб и обратно... падаш. Обикновенно спирането по средата на завой означава, че си загубила скороста. Или влизай с по-голяма или задръж повече време тягата в платното (или и двете). Целта е да завиеш чрез канта на дъската, като я наклониш (като с колело), а не да се стремиш да я завъртиш чрез платното. Аналогията с колело е удачна, опитай се с бавна скорост да завиеш, тогава въртиш кормилото, колелото е право и си много нестабилна, при скорост просто се накланяш. Също можеш да си представиш какво ще стане ако се наклониш без скорост или врътнеш кормилото, карайки бързо . Има учители във форума, надявам се да се включат и да помогнат.
|
|
|
Online
|
Аз съм легенда Sails: LoftSails PureLip 4.2, 4.5, Oxygen 6.3 Boards: Exocet U-Surf 76, Goya Proton 96 Kites: DaSilva Vibe 3.0, HB Legion 5.0, 6.0, 7.0, 9.0 Wing: KT 105L, KT 3.0, 4.0, 5.0, LoftSails 6.0
|
|
|
ivorpetkov
Вятърничав
Публикации: 294
|
|
« Отговор #2 -: 19.08.2010 08:15 » |
|
Юли, поздравления, стрхотно филмче. Винаги съм искал да ми забявят кадъра в някои моменти и в него е точно така.
|
|
|
Online
|
Sails: 5.3 Loft O2 6.0 Gaastra Matrix 4.2 Loft Lip Wave Board: Tabou Rocket 115 l Weight: 73 kg
|
|
|
Sunny
|
|
« Отговор #3 -: 19.08.2010 09:13 » |
|
dee трябва да имаш винаги тяга в платното, това е адски важно и сега ще обясня защо това е ключов момент. На тези учебни дъски можеш да си позволиш да стъпиш с двата крака отзад на дъската, но при малка дъска това е невъзможно. Затова има момент, в който заставаш в супер нестабилна позиция на краката и точно тогава се държиш единствено на тягата на платното, за да не паднеш. След като обърнеш краката и стъпиш стабилно вече в новата посока, продължаваш да държиш тяга в платното и по този начин дозавърташ дъската и чак тогава обръщаш платното. Ако го обърнеш по-рано, задният нок идва перпендикулярно на теб и трябва да се наведеш напред, за да хванеш гика от другата страна,а такова навеждане напред води до това, че платното те повлича от собствената си тежест. Изключително важно е при захода за поворота да преместиш задната ръка малко по-назад и да държиш рига все едно на полусъединител - непрекъснато да му подаваш вятър, но пък ако дойде порив веднага да си готова да обезветриш. Също е важна и силата на вятъра. Ако е слаб го прави максимално близо до мачтата, ако е силен се дърпай назад към кърмата и силно обезветрено платно, от теб зависи колко вятър ще му подадеш, за да си стабилна във всеки един момент. Трябва много практика, за да се усетят всички тънкости, но най-вече гледай да имаш подходяща тяга в платното, за да си стабилна. Както казва Юли, гледай да имаш малко скорост и да влезеш с тялото вътре в завоя, тогава става най-лесно. Успех!
|
|
|
Online
|
Windsurf: 3.7 Loft PureLip, 4.2 Loft PureLip, 4.7 Loft 4Wave, 5.7 Loft 4Wave | Exocet Usurf 76L, Exocet Cross 94L Kites: Liquid Force P1 4.0, WoW 5.0, 6.0, 8.0, NV 10.5, Board Liquid Force Bliss 129cm
|
|
|
valko
|
|
« Отговор #4 -: 19.08.2010 09:16 » |
|
ФордеВинТ
|
|
|
Online
|
Boards : Fanatic Bee 117l , Naish Enduro 106l Sails : Loft freerace 5.3m2 , Loft 360 free 6.5m2 , Neil Pride combat 5.0m2
|
|
|
Юли
|
|
« Отговор #5 -: 19.08.2010 10:26 » |
|
|
|
|
Online
|
Аз съм легенда Sails: LoftSails PureLip 4.2, 4.5, Oxygen 6.3 Boards: Exocet U-Surf 76, Goya Proton 96 Kites: DaSilva Vibe 3.0, HB Legion 5.0, 6.0, 7.0, 9.0 Wing: KT 105L, KT 3.0, 4.0, 5.0, LoftSails 6.0
|
|
|
valko
|
|
« Отговор #6 -: 19.08.2010 11:12 » |
|
|
|
|
Online
|
Boards : Fanatic Bee 117l , Naish Enduro 106l Sails : Loft freerace 5.3m2 , Loft 360 free 6.5m2 , Neil Pride combat 5.0m2
|
|
|
Eddie
|
|
« Отговор #7 -: 19.08.2010 12:12 » |
|
Филмчето е наистина много хубаво,но както Юли писа-става дума за поворот Fordewind ,което не е Powerjibe все пак Аз съзнателно се опитвам да не правя Fordewind (освен ако не съм излязъл глисаж...),за да мога да уча Powerjibe. Резултатът е,че засега ставам все по-добър в дигането със стартшкот от всякакво положение и при всякакви условия .Колкото до самият jibe,понякога успявам вече да го завърша и да не падна (или изпусна платното...),но все още не мога да изляза на скорост от него Всичко е въпрос на тайминг и повече практика .При първите ми опити,бях наблъскан с теория,но дойдеше ли моментът,единственото,което ми изплуваше беше -"И сега какво-аха -джайб ".Даже се случваше,да извадя от налъма и да тръгна да завивам дъската с...предния крак
|
|
|
Online
|
Boards: Starboard Formula 159L. ; Starboard Isonic 122L. ; AHD Tracer 90L. Sails : Gaastra Vapor2 - 10.0 ; Neil Pryde RS Racing - 9.0;Neil Pryde RS Racing - 7.8 ; Gaastra Vapor2 - 6.0 ; Gaastra Nitro3 - 4.7
|
|
|
dee
|
|
« Отговор #8 -: 19.08.2010 15:30 » |
|
Голямо благодаря за отговорите! Юли, подозирам наистина, че има голямо разминаване м/у различните варианти на джайба и условията при които се прави (вкл.време, оборудване и умения), та за това усещането за объркване е още по-тотално. Например във филмчето, което пускаш, го показват при силен вятър на голяма дъска, а аз се опитвам при слаб вятър на сравнително малка... ...Но, няма да се отчайваме я! Само не рзабрах, защо руснакът казва, че обръща платното когато дойде по вятъра, като после показват съвсем друго - обръща го почти когато завоят е санал пълен ... (а и руския ми е останал някъде в най-скритите гънки на паметта) Sunny, това за задната ръка по-назад го пробвах последния уикенд, наистина се усеща повече сила. Казваш да опитвам да държа колкото може повече тягата и по-задълго. Ще опитам да го направя. Във тази връзка, един последен въпрос: когато сменя позицията на краката, променям ли по някакъв начин наклона на платното или само плавно продължавам да го придърпвам така че да има тяга в него? Още веднъж, благодаря, хора! Powerwind, Fordejibe, лудница!
|
|
|
Online
|
RRD Freestyle Wave 90 Exocet SL 71 - 118l Search 4,2 Force 5,3 Fusion 6,1 Ride 7
|
|
|
Юли
|
|
« Отговор #9 -: 19.08.2010 17:21 » |
|
..последен въпрос: когато сменя позицията на краката, променям ли по някакъв начин наклона на платното или само плавно продължавам да го придърпвам така че да има тяга в него?
Последен При фордевинд не се сменя ъгъла, ако те гледат отдалече даже не се забелязва, че правиш нещо. Сменяш краката, продължаваш още няколко секунди докато се стабилизираш и дозавъртиш дъската и чак тогава пускаш задната ръка. При ПХ смяната на краката и пускането на ръката е почти едновременно. П.П. Непрекъснато пиша за малки и средни дъски, на големите е все едно .
|
|
|
Online
|
Аз съм легенда Sails: LoftSails PureLip 4.2, 4.5, Oxygen 6.3 Boards: Exocet U-Surf 76, Goya Proton 96 Kites: DaSilva Vibe 3.0, HB Legion 5.0, 6.0, 7.0, 9.0 Wing: KT 105L, KT 3.0, 4.0, 5.0, LoftSails 6.0
|
|
|
chill
|
|
« Отговор #10 -: 19.08.2010 18:07 » |
|
dee, ако се опитваш много рано за обърнеш платното, просто забрави за момент, че правиш фордевинд, а карай известно време clew-first. След като хванеш стабилен курс clew-first можеш да обръщаш платното, когато си решиш.
|
|
|
Online
|
Sails: Severne Convert 2016 7.5 Ezzy Wave SE 5.8 Ezzy Wave SE 4.7 Boards: Starboard Kombat 106L Starboard Kode 123L --- Pain is weakness leaving the body
|
|
|
Vancho laifa
|
|
« Отговор #11 -: 19.08.2010 18:34 » |
|
Лично мнение на потърпевш сърфист от има-няма 30тина години. За правенето на който и да е поворот трябва вятър, колкото повече толкова по-бързо се научава Без да духа (вятъра) нищо не става
|
|
|
Online
|
إيفان الحياة
|
|
|
ibajlo
Духовит
Публикации: 172
|
|
« Отговор #12 -: 20.08.2010 00:11 » |
|
Dee, и аз съм учил фордевинд в бургаският залив на уроци, но jibe да ти кажа е по-добре от 12 step jibe by Dasher. Много хубаво е обяснен не само завоя, но и точно кои и къде са грешките които правим. Съни ми беше дала филмчето предполагам го имат някъде на ftp за да се сваля лесно.
|
|
|
Online
|
brrrrrrrrrrrrr
|
|
|
dee
|
|
« Отговор #13 -: 20.08.2010 13:50 » |
|
Поредно благодаря за отговорите! От тук-нататък само чакам утрешния вятър!
|
|
|
Online
|
RRD Freestyle Wave 90 Exocet SL 71 - 118l Search 4,2 Force 5,3 Fusion 6,1 Ride 7
|
|
|
kalata_n
Духовит
Публикации: 136
|
|
« Отговор #14 -: 23.08.2010 12:41 » |
|
М даааа! Ще следя тази тема!!! При мен за сега е така: "Тоя стартшкот никога не е предполагал колко много зор ще има да види"!
В момента, в който се насоча директно по вятъра всичко се разпада. Най-много да закрепя в този курс малко повече, но резултата е, че после (след падане, ставане и онова със стартшкота) просто се оказвам далеч надолу по вятъра и започвам да си играя на зиг-заг докато се върна там, откъдето съм тръгнал.
|
|
|
Online
|
|
|
|
|