23.11.2024 12:53
Новини: Sunny eXtreme е официалният вносител за България на уиндсърф и уинг оборудване на фирмите: LoftSails, Exocet, F2 Windsurfing, Lorch, GUL, Ascan, Unifiber, Zeeko, HB, Reptile, MFC, Goya и Quatro. Продуктите може да видите в нашият Online магазин.

Windyweek - точни прогнози за вятъра Anemometers - Sunny eXtreme windsurf lessons

Уиндсърф, кайт, сноуборд, екстремни спортове

Страници: 1 2 3 4 »   Най-долу
Печат
Автор Тема: Уиндсърф термини  (Прочетена 61255 пъти)
Юли
Администратор
******
Публикации: 5493


The idea is to die young as late as possible


« -: 10.08.2007 11:12 »

По молба на потребителите създавам тази тема в която ще описвам термините с които се сблъскват най-често. Всеки може да ме допълва коригира или да добави каквото сметне за нужно. Започвам с изброяването на елементите на уиндсърфа и техните синоними:

Финка - Намира се отдолу в задната част на дъската (прилича на меч) и е с различни размери и форми. По-извитите са за вълни, по-правите за скорост.


Шверт - Намира се отдолу по средата на дъската (прилича на меч) и е по-голямо от финката. Само учебните дъски го имат.

Налъми, биндунги, страпове - Намират се отгоре на дъската и представляват извити като арка меки колани в които се поставя крака при глисиране. Масовите дъски имат 4 налъма, по-малките с по 3, а в редки случаи с по 2 или повече от 4.


База, степс, кардан, каре - Намира се отгоре на дъската и я свързва с мачтата. Представлява пластмасова шайба с гумено каре и метален щифт.


Чашка, пета - Намира се над базата и я съединява с мачтата. Има ролки на които се навива въженцето за натягане на платното.


Удължител - Алуминиева или карбонова тръба, която влиза в чашката, а в удължителя влиза мачтата. Има механизъм за удължаване на мачтата. Например на всяко платно в долната част или на калъфа на платното са описани дължината на гика (boom), luff - дължината на матата+удължението. Когато е даден luff например 418, това означава мачта 400см (или четворка) и удължител 18 см. Или може да се сложи мачта 430 и отгоре мачтата ще излезе през варио топа 12 см.


Кука, полиспас - Кука с ролки за натягане на платното към чашката. Някои платна имат ролки вместо място за кука.


Камбер - Механизъм между латите и мачтата.


Мачта - Тръба която се поставя в платното и му позволява да стои изправено. Различават се по процента карбон, дължина и твърдост. Карбона се означава така C20 - 20% карбон, C35-35% карбон....т.н. Всяко платно е проектирано за определен вид и размер мачта. Всички съвременни мачти са през 30см дъжина, тоест:370см,400см, 430см....т.н. Твърдостта на мачтите е стандарт за отделните дължини. Тоест мачта 400см е винаги с твърдост IMCS 19, мачта 430 IMCS 21 и т.н. Мачтите могат на бъдат стандартен диаметър - SDM или RDM - reduced diameter -  те са по-тънки от стандартните и изискват също RDM удължител.


Гик - Алуминиева или карбонова тръба за която се дъжи съфиста. Преден нок на гика - частта в която влиза мачтата
Заден нок на гика - частта която се разтяга и има въженце с което се захваща задната част на платното.


Лапички, въженца, сиджимки :D - Това са въженцата, които се слагат на гика и на тях се закача куката на трапеца.


Трапец - Колан чрез който сърфиста се закача за платното. Има седалищни и кръстни.


Варио топ - Горната част на платното има тапа с въженце, което може да се регулира. Използва се когато мачтата която имате е по-дълга от предвидената за това платно.


Риг - Платно, мачта, гик, удължител, стартшкот и чашка.
Online

Аз съм легенда :D

Sails: LoftSails PureLip 4.2, 4.5, Oxygen 6.3
Boards: Exocet U-Surf 76, Goya Proton 96
Kites: DaSilva Vibe 3.0, HB Legion 5.0, 6.0, 7.0, 9.0
Wing: KT 105L, KT 3.0, 4.0, 5.0, LoftSails 6.0
Sunny
Администратор
******
Публикации: 6442



WWW
« Отговор #1 -: 10.08.2007 11:55 »

Предна ръка - ръката която е близо до мачтата. Задната ръка е ръката близо до задния нок на гика
"качване" - курс срещу вятъра
"пускане" - курс по вятъра
овърщаг - поворот (завой) през носа на дъската, който се прави с качване срещу вятъра
фордевинд - поворот, който се прави през кърмата на дъската с пускане по вятъра
Накланяне мачтата напред - по посока носа на дъската
Глисиране - когато дъската вдигне определена скорост спрямо водата (някой да помогне с обяснението :О:)
Спинаут - Ефект при който дъската тръгва рязко настрани (все едно няма финка). Случва се най-често при овърпауър, по-малка финка, нежелано отскачане от вълнички и при каране само в предния налъм.
Online

Windsurf: 3.7 Loft PureLip, 4.2 Loft PureLip, 4.7 Loft 4Wave, 5.7 Loft 4Wave | Exocet Usurf 76L, Exocet Cross 94L
Kites: Liquid Force P1 4.0, WoW 5.0, 6.0, 8.0, NV 10.5, Board Liquid Force Bliss 129cm
cenk
Духовит
**
Публикации: 126



« Отговор #2 -: 10.08.2007 12:05 »

Добра тема  OK
Чудех се дали имената на поворотите идват от немски?
Online

Fishin' All Day
Юли
Администратор
******
Публикации: 5493


The idea is to die young as late as possible


« Отговор #3 -: 10.08.2007 12:48 »

Добра тема  OK
Чудех се дали имената на поворотите идват от немски?
Мисля, че от холандски.
Online

Аз съм легенда :D

Sails: LoftSails PureLip 4.2, 4.5, Oxygen 6.3
Boards: Exocet U-Surf 76, Goya Proton 96
Kites: DaSilva Vibe 3.0, HB Legion 5.0, 6.0, 7.0, 9.0
Wing: KT 105L, KT 3.0, 4.0, 5.0, LoftSails 6.0
Mod_One
eXtreme iNside
********
Публикации: 1681



WWW
« Отговор #4 -: 10.08.2007 13:44 »

Ами най-важното?

дъска -  на нея се закача всичкото описано по-горе   Wink
Online

               \\\ | ///
               \\ - -  //
               ( @ @ )
 -------o00o-(_)-o00o-------
F..k the Cola, F..k the pizza, All we need is Slivovitza
drv
Вятърничав
***
Публикации: 264



« Отговор #5 -: 10.08.2007 17:35 »

Какво е spin-out? Срещам го по постовете, че им се случва на хората и явно е нещо кофти.  :-O-:
Online

Boards - Starboard Futura 154/90см., Starboard Futura 124/76см., Starboard iSonic 111/68 см.
Sails - Neilpryde RS:Slalom 9,5, H2 Racing 8,7; H2 Racing  7,7; RS:Racing 6,7
Weight: 110 kg
Mod_One
eXtreme iNside
********
Публикации: 1681



WWW
« Отговор #6 -: 10.08.2007 18:27 »

Какво е spin-out? Срещам го по постовете, че им се случва на хората и явно е нещо кофти.  :-O-:

Ако караш автомобил и ти се е случвало да ти се подхлъзне задницата (например зимата) и колата се опитва да се завърти. Гадно усещане под лъжичката и още по-гадно е ако не успееш да го овладееш.
Нещо пдобно е и spin-out - много е гадно, когато глисираш на висока скорост и изведнаж дъската се поднася като леген, все едно нямаш финка. Кракът в задния налъм се подхлъзва заедно със задната част на дъската - не успееш ли да реагираш бързо - падаш!  (носа се завърта срещу вятъра и платното се обезветрява)
Online

               \\\ | ///
               \\ - -  //
               ( @ @ )
 -------o00o-(_)-o00o-------
F..k the Cola, F..k the pizza, All we need is Slivovitza
Robby Naish
Вятърничав
***
Публикации: 249



« Отговор #7 -: 14.08.2007 17:29 »

Power Box, Trim Box, US Box, Tuttle Box, Deep Tuttle Box - Различни стандарти за закрепване на финките към дъската.


* box.jpg (149.28 KB, 880x821 - видяно 732 пъти.)
Online

The Best Of The Best
Mladen
Полъх
*
Публикации: 62


« Отговор #8 -: 16.08.2007 13:06 »

Глисиране - има три режима на движение на дъската във водата : първия - в режим на  плаваемост / водоизместимост / където силата на тежеста на цялата екипировка и сърфиста на практика се компенсира от Архимедовата хидростатическа сила , втория - при него върху корпуса на дъската действа значителна вертикална хидродинамическа сила която частично компенсира силата на тежеста на цялата екипировка и сърфиста и значително намалява " газенето " на дъската и третия / глисиране / - при него дъното на дъската се плъзга по повърхноста на водата , при което силата на тежеста на цялата екипировка и сърфиста се компенсира изцяло от хидродинамическото налягане оказвано върху дънато на дъската .  !! . Надявам се , че бях кратък , ясен и изчерпателен и че всичко ви стана ясно .  oops . Използвани са данни от руския печат и мнението на група млади руски специалисти .   Yes
Online

Ако работата ти пречи на удоволствията / сърфа , ...... и ...... / - зарежи я !!!
Mod_One
eXtreme iNside
********
Публикации: 1681



WWW
« Отговор #9 -: 16.08.2007 13:11 »

Глисиране - има три режима на движение на дъската във водата : първия - в режим на  плаваемост / водоизместимост / където силата на тежеста на цялата екипировка и сърфиста на практика се компенсира от Архимедовата хидростатическа сила , втория - при него върху корпуса на дъската действа значителна вертикална хидродинамическа сила която частично компенсира силата на тежеста на цялата екипировка и сърфиста и значително намалява " газенето " на дъската и третия / глисиране / - при него дъното на дъската се плъзга по повърхноста на водата , при което силата на тежеста на цялата екипировка и сърфиста се компенсира изцяло от хидродинамическото налягане оказвано върху дънато на дъската .  !! . Надявам се , че бях кратък , ясен и изчерпателен и че всичко ви стана ясно .  oops . Използвани са данни от руския печат и мнението на група млади руски специалисти .   Yes

Само трябваше да добавиш, че по-голямата част от хидродинамическата сила, която повдига дъската се образува от финката  Wink
Online

               \\\ | ///
               \\ - -  //
               ( @ @ )
 -------o00o-(_)-o00o-------
F..k the Cola, F..k the pizza, All we need is Slivovitza
chill
Windmaster
*****
Публикации: 512



« Отговор #10 -: 17.08.2007 11:15 »

Power Box, Trim Box, US Box, Tuttle Box, Deep Tuttle Box - Различни стандарти за закрепване на финките към дъската.
Как изглеждат:


PowerBox се закрепва с един болт по средата, през дъската.
Tutle/Deep Tuttle се закрепват с два болта, в двата края на финката, през дъската.
US Box (American Box) се закрепва с едно болтче отдолу в лявата (на картинката) страна.
Trim Box се закрепва с един болт в един от няколко отвора в дясната страна, през дъската .
Online

Sails:  Severne Convert 2016 7.5
        Ezzy Wave SE 5.8
        Ezzy Wave SE 4.7
Boards: Starboard Kombat 106L
        Starboard Kode 123L

---
Pain is weakness leaving the body
Инспектор Стрезов
Духовит
**
Публикации: 100



« Отговор #11 -: 21.08.2007 19:17 »

Startskot - въжето с което се изправя платното от водата.
Online
Mod_One
eXtreme iNside
********
Публикации: 1681



WWW
« Отговор #12 -: 03.09.2007 16:48 »

И един нашенски термин:

"на пълна ръчка"

за разяснения и демо фотоси, към <Администратор> <Юли>  Mr. Green Mr. Green Mr. Green (:-pp)
Online

               \\\ | ///
               \\ - -  //
               ( @ @ )
 -------o00o-(_)-o00o-------
F..k the Cola, F..k the pizza, All we need is Slivovitza
Eddie
Модератор
******
Публикации: 1102



« Отговор #13 -: 03.09.2007 17:16 »

И един нашенски термин:

"на пълна ръчка"

за разяснения и демо фотоси, към <Администратор> <Юли>  Mr. Green Mr. Green Mr. Green (:-pp)
Абе...чух и още един- "На полусъединител" ,иначе...човка...  (:-pp) :О: taz
Online

Boards: Starboard Formula 159L. ; Starboard Isonic 122L. ; AHD Tracer 90L.
Sails : Gaastra Vapor2 - 10.0 ; Neil Pryde RS Racing - 9.0;Neil Pryde RS Racing - 7.8 ; Gaastra Vapor2 - 6.0 ; Gaastra Nitro3 - 4.7
Vancho laifa
Отнесен от вихъра
****
Публикации: 439



« Отговор #14 -: 05.09.2007 20:01 »

Тук мисля че е мястото да се уточнят термините за скорост употребявани в сайта hmmmm. На всеки постинг можем да прочетем че някъде духало 20 knots или 15 м/с, бофорти, възли, мили, километри и т. н. В международната система SI (СИ) е приета единицата за скорост - м/с (метри в секунди).

Моето предложение е като говорим за скорост да ползваме по възможност м/с, така че да не се налага на всеки от нас да си преизчислява скоростта в удобна за него величина. Ако някой има трудности, може да ползва скоростен конвертор тук или тук.

Мисля, че ще интересно да се знае:

1 м/с = 3,6 км/ч

1 възел (knot)  = 0,514 м/c = 1,852 км/ч
Online

إيفان الحياة
Страници: 1 2 3 4 »   Най-горе
Печат
Отиди в: