Айде и аз да кажа няколко неща по въпроса, защото миналата година и аз доста се чудих. Преди SUV-то имах , шкода октавия - много бях доволен с едно изключеиние - закъсвал съм доста - на язовира, на морето и многократно зимата по планините. Не мисля, че моя случай опира до шофьорски умения, защото карам кола от 15 години и въртя 30-50 хил км на година. Възможно е 4х4 да се ползва в 1-2% от времето, обаче е много добре когато ти се наложи да го имаш. По същия начин и airbag-а не го ползваш всеки ден, но е добре да го има като стане нещо (не дай боже). Истинските offroader-и са за ползване повече % извън пътя, но те не са подходящи за ежедневно ползване, защото са с много нисък комфорт, оргомен разход на гориво и т.н. Та такааа миналата година взех Опела (Юли не знам защо така категорично изключваш опелите
) който е на снимката и вече няколко месеца и 35 хил. км. впечатленията са ми следните:
Предимства:
1. Зимата на ски - много по комфортно се кара особено на непочистени пътища, големи и заледени наклони. Просто не усещаш че има някакъв проблем с пътя. В същото време гледаш доста по закъсали коли наоколо, половината се отказват да продъжат и т.н. Тръгваш към ски зоните без да мислиш ще закъсам ли някъде? да тръгвам ли? дали да взема лифта? Като резултат качвам се първи с колата, преди всички и карам повече
. Тази година, дори в Австрия като бяхме, имаше много снеговалежи и бури, а хотелчето в което бяхм отседнали беше по един супер стръмен път - там много се радвах че съм 4х4 и с голям клиренс.
2. Останалите сезони на сърф - всикчи знем какво става на язовира като се изсипе дъжд - кал, коловози и т.н. SUV-то позволява и на места където има пясък да паркираш по близо и да мъкнеш по-малко (ня пясък и с SUV трябва да се внимава)
3. За останалата част от времето - Високата позиция на седене е много приятна и позволява по добър обзор, който от своя страна позволява да следиш обстановката напред, и да виждаш по надалече.
4. SUV-тата са с по-здрави окачване, което е полезно в БГ, особено пък на места като квартала в който живеем с Еди.
5. Колкото и странно да е заради по добрия обзор и високата позиция, са ПО-ЛЕСНИ за паркиране. Много ми е по лесно да паркирам Опела от Яриса на жена ми.
Недостатъци
1. Скъпи за покупка и поддръжка
2. Висок разход на гориво (особено в градски условия), вредят повече на околната среда.
3. Относително малък багажник - Въпреки това на снимката в колата ми има 6 немалки платна и мачти - 6 м2, 7.6 м2, 7.8 м2, 9.5 м2, 10 м2, 11 м2 - мачтите са с дължини до 5.50 м., 4 дъски от които 2 формули (широки 1м), две слаломни (86 и 76 см.) 4 гика и т.н. Естествено местата за пътуване са редуцирани до 2 (макс. 3)
, така че всичко е въпрос на желание.
4. Висок център на тежестта и високо тегло, което увеличава рисковете за произшествия -Това че SUV-тата са по - сигурни е лъжа, защото те по често катастрифират - обръщат се и имат по дълъг спирачен път, губят стабилност при рязка смяна на посоката на движение. Така, че не съм съгласен, че са по-стабилни при нормално каране. Именно заради това им монтират жироскопни системи срещу преобръщане. Този проблем го няма при автомобилите 4х4 които не са SUV (или са си с нормален клиренс). Положнието можеби при SUBARU е малко по-добри заради боксерните двигатели - но не съм карал и не мога да кажа.
5. Поради голямата височина са по - трудни за товарене на покрива - катериш се върху гумите и праговете.
За сърф най добрия вариант е Бус 4х4, но такъва предлагат много малко производители и цените им са много високи. Осевн това буса не е много удобен ски. Варианта с Кемпера не мисля, че е по добър от бус. Освен това бус-а е меко казано неудобен, ако ежедневно пътуваш из претъпкана софия.
За коли като Audi allroad quattro и Volvo XC70 - много добър вариант са - регулируем клиренс и т.н., обаче цените им са космически (за мен) - allroad quattro - 130 000 + лв. , Volvo XC70 - 100 000 +, за който ги има тези пари добре.
Според мен няма идеална кола която да отговаря на всичките изисквания. Най добре - една малка кола за града, eдно SUV за ски, и един бус 4х4 за сърф