Интересна тема
В тази статия има малко история за създаването на Gaastra формула+ сравнителна таблица за параметрите на SB и Gaastra.
http://www.carbonsugar.com/design/the-new-gaastra-vapor-fw-board/Между другото, формулата трябва да е лесно за учене, на начинаещ се с едно малко платно около 5м. или се лъжа?
Ами зависи какво разбираш под учене:
1.Първи стъпки-пазене на баланс+вдигане на платно със стартшкот.Технически е възможно.Дъската е около 160л. и метър широка.Има къде да се стъпи,макар че е доста къса (моята е 227см.)и на практика целия обем е изнесен в кърмата.Само дето след първото изпускане на рига в/у дъската,отиваш на сериозен и скъпо струващ ремонт,което едва ли искаш да ти се случи.Както казва един приятел-"много е карбонова дъската"
2.Возене-вероятно е възможно с 5м/2 ,но горе долу положението е е като да караш болид от Формула 1 с двигател на Запорожец.
3.Глисиране.Няма как да се случи с платно около 5м/2.Минималната формулска финка е 60см, и минималното платно,което може успешно да и противодейства е 9м/2.,което само по себе си вече не е "учебна" квадратура.Дъската е широка и и трябва гопям риг за да я натисне за да не лети.(Карал съм по неволя с 7.6-не си е работа...)Освен това страповете са разположени максимално назад и навън и далеч не предразполагат за "първи опити в налъмите".